Hogyan ír egy marketinges?

Ha egy profi marketing csapat áll is mögöttünk, akkor is előfordulhat, hogy nekünk kell szöveget írni. Nem fordulhatunk minden csip-csup szöveggel az embereinkhez, hiszen nekik is megvan a saját elfoglaltságuk. Íme néhány tipp azoknak, akik nem érzik magukat profinak a blogok vagy social media bejegyzések írásában.

1.) Fejben egy embernek címezd az írásod!

Sokkal egyszerűbb, ha arra gondolunk, hogy csak egy embernek írunk marketing szöveget, hiszen ilyenkor bensőségesebb viszonyt tételezünk fel akár az ügyféllel kapcsolatosan is. Persze mindezt csak fejben érdemes így megfogalmaznunk, hiszen ha több embernek címezzük az írásunkat, akkor a kész szövegben már többes számot kell használnunk és hivatalosabb hangnemet.

2.) Fogalmazz olyan érthetően, ahogy csak lehet!

Sok üzletember követi el azt a hibát, hogy túlságosan is professzionálisnak akar tűnni, pedig a kevesebb néha több. Sokkal egyszerűbb érthető szavakat használni, mint komplex szakfogalmakat. A sok zsargon gyakran egyáltalán nem tűntet fel minket okosabbnak, sőt sokszor olyan, mintha le akarnánk beszélni valakit valamiről.

3.) Támogasd a mondanivalódat!

Van, hogy olyan szöveget vagyunk kénytelenek írni, ami esetleg hihetetlennek tűnik az olvasó számára. Ilyenkor ajánlott, hogy statisztikai adatokkal, tanulmányokkal bizonyítsuk az igazunkat. Ha azonban ezek nem állnak a rendelkezésünkre, az is jó, ha személyes anekdotákkal támasztjuk alá mondandónkat. Vigyázzunk azonban, hiszen nagyon vékony a vonal a sikeres írás és a felesleges locsogás között.

4.) Mindig határozottan zárd le az írásodat!

Minden egyes marketing kommunikációs írást (beleértve egy rövid tweet-et és a blog bejegyzést is) erősen kell befejezni: vonjunk le konklúziót, mozgassuk meg a célközönséget, esetleg mind a kettő. De ide tartoznak a felszólítások is: oszd meg, lájkold, olvass tovább! Próba után kiderül: ha nem kérünk visszajelzést, akkor nem is kapunk.

5.) Egyszer írj, kétszer szerkessz!

A sokszor emlegetett írói válság csupán egy pillanat, olyankor fordul elő, amikor nem igazán vagyunk benne biztosak, miről és kinek akarunk írni. Ezen a problémán át kell lépni: írjunk le mindent, ami a fejünkben van. Ha ezzel megvagyunk, nézzük át a szöveget, strukturáljuk és rendezzük logikai sorrendbe. A második átnézés alkalmával pedig a tartalmat kell “megnyirbálni”: ki kell venni mindent, ami felesleges, ami nem közvetlenül segít abban, hogy megértessük magunkat, elérjük a célunkat.

6.) Olvasd fel hangosan a szöveget, mielőtt elküldöd!

Akár 90%-kal javíthatjuk írásunkat, ha azt az elküldés vagy publikálás előtt hangosan felolvassuk. Ilyenkor ugyanis jobban feltűnnek a nyelvtani hibák, mint például a felesleges vesszők, vagy azok hiánya.

7.) Sose küldj el vagy publikálj olyan dolgot, amit később “visszaszívnál”!

Mielőtt elküldenénk az írásunkat az ismerőseinknek vagy feltöltenénk az internetre, gondoljuk át alaposan az egészet: mik azok, amiket lehet, hogy nem kellene megosztani mindenkivel. Ez az utolsó, ám egyben a legfontosabb lépés, hiszen mind tudjuk: manapság olyan világban élünk, ahol egy meggondolatlan e-mail, blog bejegyzés vagy social media komment hatalmas károkat okozhat.

Nem kell, hogy profi írónak szülessünk ahhoz, hogy megfelelő legyen az üzleti kommunikáció, vagy hogy egy blog bejegyzést meg tudjunk fogalmazni. A kulcs igen egyszerű: figyelem és gyakorlás.

Forrás